14 April 2016

Silja & Mads tå opp sokker - GRATIS OPPSKRIFT

Her er den norske versjonen av min Silja & Mads toe up socks strikkeoppskrift. 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
OBS! På tidligere versjonen av oppskrift var det et par feil. 
 Nå er de korrigert.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Nedlastbare versjoner og flere bilder finner du her.




Materialer

     * Rundpinner, 80-100cm (til Magic Loop video) pinne nr.5, eller det p.nr du må 
       bruke for å få 17 m x 22p  glattstrikk på 10 x 10 cm.
* Garn, 2 x 50g, strikkefasthet 16-19 m (anbefalt garn Viking Odin)
* 1 maskemarkør

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Teknikk:  
Vi legger opp på en helt annen måte til tå opp sokker. Dette skapes masker på to pinner samtidig. (video demonstrasjon)


¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Oppskrift

Del 1 - Legg opp og øk


Legg opp 16 m ­- 8 m på hver pinne.


Øk til tåen 
1. omg. strikk alle maskene - de siste 7 maskene strikkes vridd rett.
2. omg. strikk 1 m, øk 1 m, strikk 6 m, øk 1m, strikk 2 m, øk 1 m, strikk 6 m, øk 1 m, strikk 1 m.
3. omg. strikk alle maskene.
4. omg. strikk 1 m, øk 1 m, strikk 8 m, øk 1m, strikk 2 m, øk 1 m, strikk 8 m, øk 1 m, strikk 1 m.
5. omg. strikk alle maskene.
6. omg. strikk 1 m, øk 1 m, strikk 10 m, øk 1m, strikk 2 m, øk 1 m, strikk 10 m, øk 1 m, strikk 1 m.
7. omg. strikk alle maskene.
8. omg. strikk 1 m, øk 1 m, strikk 12 m, øk 1m, strikk 2 m, øk 1 m, strikk 12 m, øk 1 m, strikk 1 m.


Nå er det 32 m: 16 m på hver pinne. Sett maskemarkør på fremsiden.       





DEL 2 - Finn riktig lengde

Sett maskemarkør på fremsiden av sokken. Denne side blir sålen.
Strikk rett til sokken har ønsket lengde.  (se tabell)




Oppskrift

DEL 3 - Øk til hælen

OBS! øk kun på såle siden, den siden med maskemarkør.


1. omg. strikk 1 m, øk 1 m, strikk 14 m, øk 1 m, strikk 1 m, strikk 16 m. 
2. omg. strikk alle maskene.
3. omg. strikk 1 m, øk 1 m, strikk 16 m, øk 1 m, strikk 1 m, strikk 16 m. 
4. omg. strikk alle maskene.
5. omg. strikk 1 m, øk 1 m, strikk 18 m, øk 1 m, strikk 1 m, strikk 16 m. 
6. omg. strikk alle maskene.
7. omg. strikk 1 m, øk 1 m, strikk 20 m, øk 1 m, strikk 1 m, strikk 16 m. 
8. omg. strikk alle maskene.
9. omg. strikk 1 m, øk 1 m, strikk 22 m, øk 1 m, strikk 1 m, strikk 16 m. 
10. omg. strikk alle maskene.
11. omg. strikk 1 m, øk 1 m, strikk 24 m, øk 1 m, strikk 1 m, strikk 16 m. 
12. omg. strikk alle maskene.
13. omg. strikk 1 m, øk 1 m, strikk 26 m, øk 1 m, strikk 1 m, strikk 16 m. 
14. omg. strikk alle maskene.
15. omg. strikk 1 m, øk 1 m, strikk 28 m, øk 1 m, strikk 1 m, strikk 16 m. 
16. omg. strikk alle maskene.


Nå er det 48 m: 32 m på sålen + 16 m på pinne nr. 2.




¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Teknikk: 
Av og til kan strikkeoppskrift inneholde forkortede pinner for å forme plagget. Forkortede pinner er delvis strikkede pinner. For å unngå hull i arbeidet, lager du et kast rundt en maske før du snur. Denne prosessen også kalles for ‘å svøpe’.

Slik svøper du en maske rett: 
løft 1 maske av som om den skulle strikkes vrang, løft tråden frem på forsiden av arbeidet, flytt den løftede masken tilbake på den venstre pinnen, og ta tråden til baksiden. Tråden som ligges nå rundt masken kalles for kast(se diagram(video demonstrasjon finner du her)




Da snu du arbeidet og strikk tilbake.

Slik svøper du en maske vrang: 
løft 1 m fra venstre til høyre pinnen, som om den skulle strikkes vrang, løft tråden tilbake på baksiden av arbeidet, flytt den løftede masken tilbake på den venstre pinnen og ta tråden frem. Tråden som ligges nå rundt masken kalles for kast. (se diagram) (video demonstrasjon finner du her)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤



Oppskrift

Del 4 - Form hælen


 *  Strikk 23 m, svøp 1 maske rett. Snu.
*  Strikk 14 m, svøp 1 maske vrang. Snu.
*  Strikk 13 m, svøp 1 maske rett. Snu.
*  Strikk 12 m, svøp 1 maske vrang. Snu.
*  Strikk 11 m, svøp 1 maske rett. Snu.
*  Strikk 10 m, svøp 1 maske vrang. Snu.
*  Strikk 9 m, svøp 1 maske rett. Snu.
*  Strikk 8 m, svøp 1 maske vrang. Snu.
*  Strikk 7 m, svøp 1 maske rett. Snu.
*  Strikk 6 m, svøp 1 maske vrang. Snu.


Da får du 5 svøpte masker og 8 vanlige masker 
på hver pinne +6 vanlige masker på venstre pinne. 
(se bilde)




Nå plukker vi opp de svøpte maskene.





Teknikk

Rette svøpte masker plukkes opp slik: 
løft den svøpte masken som om den skulle strikkes vrang. Plukk opp kast med venstre pinne og ha svøpte maske tilbake på venstre pinne. Strikk kast og maske rett sammen. (video demonstrasjon finner du her)

Vrange svøpte masker plukkes opp slik: 

med høyre pinnen, plukk opp kast  fra ytre siden av arbeidet og ha den på venstre pinne. Strikk kast og maske vrang sammen. (video demonstrasjon finner du her)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤





Oppskrift

Del 4 - Form hælen (fortsatte)



Strikk 6 m rett. Plukk opp de 5 rette svøpte maskene, og så snu arbeidet.

Strikk 11 vrang. Plukk opp de 5 vrange svøpte maskene, og så snu arbeidet.








¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Teknikk: 
Eye of Partridge: Bak hælen på sokker trenger man ofte litt tykkere stoff. Dette lager vi ved å strikk 1 m rett og så løft den neste masken som om det skulle strikkes vrang. Dette gjentas over det antall ganger som er beskrevet i mønsteret. (video) Da snu vi arbeidet og strikker alle maskene vrang.

SSK: SSK står for slip, slip, knit som oversettes som løft, løft, strikk. Dette gjør vi slik - løft 1 m rett, løft 1 m som om den skulle strikkes vrang, strikk de 2  løftede maskene vridd sammen. (video)
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤





Oppskrift

Del 5 -   Strikk hælen

Rettsiden: Løft 1 m rett, Strikk Eye of Partridge 7 ganger (14 masker). SSK. Snu arbeidet.
Vrangsiden:  Løft 1 m vrang, strikk 14 m vrang, strikk 2 m sammen vrang. Snu arbeidet.

Gjenta rettsiden og vrangsiden til du har 18 m på sålesiden. Strikk en til rettside, deretter strikk all masker på pinne nr. 2.

Nå bør du har 33 masker - 17 på sålen side og 16 på pinne nr. 2.

Strikk de 2 første maskene på sålesiden rett sammen, strikk 31.

Da er hælen ferdig!







Oppskrift

DEL 6  - Ankelen

Ankelen strikkes i glattstrikk med vrangbord eller bare vrangbord - 1 m rett, 1 m vrang, eller 2 m rett, 2 m vrang.


Med glattstrikk, strikk inntil sokken blir ca.32cm, så strikke du vrangbordet.


Strikk inntil du har ca.180 cm garn igjen.

Fell av løst og sy inn trådene. (video)


Da er den første sokken ferdig!









No comments:

Post a Comment